En tilsynelatende enkel svindel som begynner å bli populær, rammer bedrifter i alle størrelser hardt når de minst trenger det.
Nedstengningen har ført til at mange bedrifter har måttet endre driftsmodeller, og kreve betalinger på nye måter. For eksempel blir kafeer og restauranter take-aways eller forhandlere som tilbyr leveranser for første gang.
«Svindlere utnytter tiden det tar bedriftseiere å tilpasse seg ukjente risikoer, spesielt hvis det er en salgsmetode du normalt ikke vil bruke», sier Piotr Lepionka, regional svindeleder for Elavon Europe.
«Noen betaler med stjålne kort, for rask uttelling eller for å teste kortet med relativt lave transaksjoner for deretter å bruke det andre steder i mer lukrativ svindel».
Transaksjoner over telefon (kort ikke tilgjengelig) kan være vanskelig å validere, og du kan ende opp med å bli ansvarlig for tilbakeføring dersom transaksjonen viser seg å være falsk.
For å forhindre dette, kan du stille deg selv noen spørsmål om bestillinger du mottar, og lære de ansatte opp til å være på vakt når de godtar telefonbestillinger, spesielt fra nye kunder.
- Vær på vakt når du mottar bestillinger. Er det noe rart med det kunden ber om? Svindlere ønsker å maksimere fortjenesten fra et stjålet kort, så det er lite sannsynlig at de bryr seg om pris eller tilgjengelighet.
- Sett spørsmålstegn ved innholdet i en ordre. Virker produktmengden mistenkelig for bare én person?
- Ved internasjonale bestillinger kan du spørre om produktet de bestiller kan være billigere for kunden i hjemlandet. Kunder ser alltid etter den beste prisen, og med internasjonale fraktkostnader er det sannsynlig at produktene er tilgjengelig i hjemlandet til kunden.
- Vær på vakt ovenfor kunder som vil sende eget budfirma for å hente varene.
- Vær på vakt hvis en kunde ber deg om å skaffe varer du ikke selger.
- Belast aldri kortet for ekstra gebyr for å overføre penger til en konto på forespørsel fra kortinnehaveren.
- Hvis en bestilling virker for god til å være sann, er den vanligvis det. Overse den potensielle fortjenesten og analyser situasjonen nøye.
Hvis du har endret forretningsmodellen din og trenger hjelp til å redusere risikoen for svindel,